maandag 11 januari 2016

Hoe spin je een 18 draads garen?

Garen: Sneeuwsporen

25 gram merino 19 micron, 16 gram kunstzijdevezel, totaalgewicht 41 gram, looplengte: 5.80 meter

Dit was zo'n draadje waarbij je in gedachten moet houden: Less is more.
Dat heb ik niet in gedachten gehouden en dan kan het zomaar gebeuren dat je met een 2 draads garen begint en met een 18-draads eindigt. Beetje overkill, maar ach, wel een leuk experiment.

Ik had de techniek van het vorige draadje toe willen passen op witte merino met een wikkeldraadje van hoogglanzende kunstzijde. Z spinnen met een wikkeldraad. Het resultaat was een klos van 36 meter met een zacht wit draadje en een mooie glanzende Z winding er om heen. Helaas was het ook een dunnig draadje, daarom wilde ik mijn 2 draads single gaan Navajo S twijnen waardoor het niet alleen 6 draads zou worden maar ook 3 x korter en er nog maar 12 meter over zou zijn. 


Dat had ik beter niet kunnen doen. Tijdens het twijnen gebeurde er iets met de wikkeldraad, alsof de merino kromp waardoor de kunstzijde winding losser werd en ging verschuiven en het regelmatige ritme verloren ging. Beetje rommelig, terwijl de single zo mooi regelmatig en glad was.

Daarna had ik voor mijn gevoel niets te verliezen en kreeg mijn onderzoekende geest de overhand,
dus paste ik het Z Navajo twijnen nogmaals toe op het 6 draads garen. Van de oorspronkelijke 72 meter bleef slechts een schamele 4 meter over, maar het uiteindelijk resultaat was een dik 18 draads garen dat je in de praktijk niet zo snel zal gaan spinnen. Best wel mooi om te zien, maar niet wat ik voor ogen had.




Hieronder een video met een manier van Navajo-twijnen waarbij je controle houdt over alle 3 de draden.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten