woensdag 6 januari 2016

Wat moet ik rekenen voor mijn spinwerk?



Spinnen is voor mij een hobby en een hobby  mag wat kosten! Mijn dure spinnenwielen, mijn 2 kaardmolens: ik weet dat ik ze nooit terug zal verdienen en dat was ook nooit mijn uitgangspunt.
Maar soms, als ik die wolberg van prachtig geverfde en gesponnen strengen zie groeien vraag ik me af of ik er toch maar niet een paar zal verkopen. Om wat ruimte te creëren zeg maar........
En dus is de volgende vraag wat ik daar dan voor zou moeten rekenen.

In het handboek van Brenda Gibson: "Wol Spinnen" staat een berekening om de verkoopprijs van je wol te bepalen. Dan zie je dat het niet of nauwelijks loont want zelfs als je
a. heel snel kan spinnen
b. met een uurloon van 10 euro genoegen wil nemen, zou 100 gram wol minimaal 40 euro moeten kosten en ik ken persoonlijk niemand die dat voor een ons gesponnen wol over heeft, hoe mooi het ook is. Om die reden heb ik bij de in dit blog beschreven gesponnen draadjes de kostprijs en het aantal arbeidsuren vermeld. Je ziet dat 25 gram dan al snel 15 tot 20 euro zou moeten kosten als je je uren mee telt. Ben ik nog geen ervaren en snelle spinster maar toch......

Als je het zakelijk bekijkt ben je beter af met commerciele woltop, dan met de aanschaf van een vuile vacht van 5 euro, laat staan als je daar ook nog eens een hoop geld voor betaald hebt.
Qua spintijd ben je aan beide soorten, bij dezelfde techniek, hetzelfde aan arbeidsuren kwijt ( niet helemaal waar want schone gekamde wol spint sneller dan uit de ruwe vacht). Tel bij ruwe vachten qua kosten nog de verzending en opslag van de volumineuze pakketten, het uitgebreid schoonmaken
( poep, plantendelen, haarklitten verwijderen) en het ontvetten, wassen, drogen en kaarden/kammen plus de kosten en opslag van je kaardmachine, handkaarden, wolkammen en mogelijk ook nog de verftijd en verfkosten. Dan snap je dat je het zeker niet moet doen om iets aan te verdienen.
Maar hoe leuk is het om juist met die ruwe vuile vachten aan het werk te gaan? Te ontdekken wat de verschillen zijn in structuur, verwerking, mogelijkheden? Die geur van schaap! Die zachte handjes van dat wolvet! Ik zou het niet willen missen.

Je spint toch voor je plezier en je verkoopt misschien om wat ruimte in je voorraad te creëren, waarmee je weer wat geld hebt om leuke nieuwe materialen aan te schaffen. Dat maakt dat je op een heel andere manier de prijs van je mooie gesponnen garens kunt calculeren. Wij zeiden in zulke gevallen:
Het is maar wat de gek er voor geeft!

Hiermee heb ik dus geen concreet antwoord op mijn vraag, maar ik denk dat ik een prijs zou berekenen die iets boven vergelijkbare commerciële garens ligt en dat het mede afhangt van hoe snel wil ik ruimte in mijn stash maar ook hoe gehecht ben ik zelf aan die unieke draadjes die ik toch maar mooi zelf heb gesponnen?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten