woensdag 6 januari 2016

16 micron merinotop spinnen


Garen: White whispers


25 gram merino top van 16 micro vóór  het spinnen, 24 gram ná het spinnen, looplengte: 52 meter, ( 2.16 meter per gram), 2 mm diameter. Pure kostprijs: 1,25. Arbeidsuren: 1,5 uur 

25 gram merino top van 16 micron wat ik anders gebruik voor het nunovilten op zijden chiffon.
Dat is even andere koek! Ik was gespannen, zat met opgetrokken schouders, want als beginnertje durfde ik tot nu toe niet met zulke dure wolletjes te werken. Zo dun, zo zacht en elastisch, met een hele korte stapellengte dus heel kort invoeren met spinnen, maar wat een feest om te spinnen. Nauwelijks een hobbeltje, prachtig dun en superzacht draadje. Die 25 gram vloog door mijn vingers terwijl ik toch een heel dun draadje spon. Nu snap ik hoe de dames op de landelijke spindag hun mooie dunne draadjes spinnen! Dit smaakt naar meer!
Het uiteindelijke draadje zag er prachtig uit , licht en luchtig. Helaas had ik bij het twijnen niet de focus op constante twist aangehouden waardoor delen wat minder regelmatig getwist zijn.

Jammer, maar we gaan vooruit! Ik ben tevreden!


Garen: Love my Rabbit

Totaal gewicht 32 gram waarvan 15 gram angorakonijn*, 1 draad merino en 1 draad alpaca, looplengte 43 meter ( 1.35 mtr. per gram), diameter: 3-5 mm
Pure kostprijs: 2 euro. Arbeidsuren: 1,5 uur

Mijn mooiste zachtste draadje ooit! De angora was superkort, van een trimbeurt van een kennis die haar konijn elke 3 maanden laat trimmen. Op YT had ik eens gezien hoe iemand de angora spon tussen 2 commerciele draden , dus dat leek me een goed idee om eens mee te beginnen. Het moeilijke werk kan altijd nog. Dus aan de ene kant van het wiel een kiloklos italiaanse merino en aan de andere kant een 200 grams klos alpaca. Die draadjes liepen tussen mijn pinken door waardoor ik ruimte had om de angora aan te voeren tussen beide draden. Op zeker moment vond ik het soepeler lopen door de angora samen met mijn rechterdraad in te voeren, daarin moest ik even mijn weg zoeken. Na het spinnen van de 2 draden met angora heb ik andersom getwijnd met een dun merinodraadje waardoor een soort spiraalgaren is ontstaan. Komt dat omdat ik de twijndraad wat strak rond de single gewikkeld heb of is dat niet te vermijden omdat je met zo'n dun draadje twijnt? Hopelijk heb ik na deze maand daar wat meer inzicht in.

* Uit principe koop ik geen commerciële angora, nadat ik gezien heb wat een ellendig leven deze dieren hebben. Ze groeien op in een kaal hok, zonder contact te kunnen hebben met hun soortgenoten. Elke 3 maanden worden ze ruw uit hun hok gerukt, vastgebonden en met huid en haar op een bloederige wijze kaal geplukt. Hun gegil gaat je door merg en been en als kaal geplukte kippen worden ze weer teruggezet in hun kooi, waar ze hun wonden likken en geleidelijk hun haar weer aangroeit tot ze klaar zijn voor de volgende marteling. Wat een verschil met de liefhebbers van dit konijnen-ras, vaak Engelse spinsters die liefdevol de vacht van hun konijn verzorgen en met het beestje los op schoot letterlijk vanuit de vacht de wol verspinnen. Geen gepiep, gejammer of bloederig taferelen maar relaxte diertjes die duidelijk genieten van hun verzorging.  








Geen opmerkingen:

Een reactie posten