woensdag 6 januari 2016

Januari is de maand van het "witte spindraadje".

De Landelijke Spin Groep heeft als thema voor januari "het witte spindraadje" voorgesteld en dat leek me een leuke uitdaging mijn spinvaardigheden eens op te krikken. Ik spin nu ruim een jaar, gewone draadjes gaan best aardig maar al die luxere wolsoorten en aparte spintechnieken durfde ik nog niet aan. Daar moet verandering in komen! Het goede voornemen werd meteen op 1 januari 2016 in daden omgezet. Hier het verslag:

Mijn eerste witte draadje:  1 januari 2016
50 gram ongekaarde Kerry Hill wol, uit de vacht gesponnen.
tamelijk dun Z gesponnen, normaal 2 draads S getwijnd via Andean twining.
Het gesponnen garen weegt 46 gram, heeft een looplengte van 38.7 meter ( 0.84 meter per gram) en de diameter is 2.5 mm. Pure kostprijs: 0,50. Arbeidsuren: 1.5 uur 

De altijd witte Kerry Hill wol is niet duur, een vacht heeft voor het grootste deel een redelijke stapellengte en de wol heeft een mooie krimp en glans. Vandaar dat ik als oefenmateriaal voor het vilten, verven en spinnen afgelopen zomer de hele restpartij van een topfokker heb opgekocht, zo'n 8 vachten van gemiddeld 3 kilo.


---Het Kerry Hill schaap heeft een dichte witte vacht (stapellengte ±10cm, gewicht ± 3 kg.) en levert zachte wol van zeer goede kwaliteit. De niet bewolde delen van het dier (kop, oren en poten) hebben de zwart-wit tekening, een zwarte neus en bek en een scherp gedefinieerde zwart-witte aftekening op de kop en de poten.------


Omdat ik daarvan al heel wat kilo's heb gekaard weet ik dat er binnen een vacht enorme verschillen kunnen zijn, van superzacht pluishaar tot knisperig hard krulhaar.
Toevallig had ik nu net een pluk kort en zacht pluishaar uit de resterende zakken wol getrokken. Dat merkte ik aan het aantal keren dat mijn draad brak, iets wat me normaal weinig overkomt.
Om mijn enkele draad toch met 2 draden te kunnen twijnen moest ik even op Youtube mijn geheugen opfrissen. Hoe ging dat Andean twijnen ook alweer? Ik had het eerder gedaan en het ideaal gevonden in gevallen dat je met een enkeldraads restant blijft zitten. Snel meerdere filmpjes gevonden op Youtube en deze sprak me het meeste aan:
https://www.youtube.com/watch?v=PAi6C87BThs

Het lukte prima na deze goede uitleg en al snel had ik de 50 gram, wat eigenlijk wel wat veel is, rond mijn pols hangen en kon ik twijnen.
Omdat het strengetje wat klein was, moest ik nog even goed zoeken naar mijn kleine Niddy Noddy, want die gebruik ik zelden.
Ook daar weer even op Youtube opzoeken hoe dat ook alweer ging, afgelopen zomer heb ik een klein herseninfarct gehad en merk aan dit soort dingen dat ik best veel kwijt ben. maar gelukkig is daar Youtube om mijn geheugen op te frissen. https://www.youtube.com/watch?v=Hf_KplnyAAE
Voila, daar lag op 1 januari mijn eerste draadje voor het januari project Witte draad.

Mijn 2de witte draadje 
Eveneens 50 gram ongekaarde Kerry Hill wol, zo uit de vacht gesponnen. 3 draads getwijnd.
Na twijnen: 48 gram, looplengte 29.7 meter (0.61 meter per gram), diameter 2.7
Pure kostprijs: 0,50. Arbeidsuren: 1.5 uur 

Getwijnd met kettingtwijnen wat ook wel Navajotwijnen wordt genoemd.
Hier een voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=pwZxYHDrnwg
Hierbij haak je met een enkele draad door een lus waardoor je na het twijnen een 3draads garen krijgt. Ik heb wel eens gemerkt dat het een zachter "wolliger" garen lijkt op te leveren dus nu maar eens testen of dat ook zo is. Misschien komt het niet eens door de manier van twijnen maar doordat je 3 draden i.p.v. 2 draden twijnt. Ik heb wel eens gelezen dat 3 draden ook een ronder garen opleveren en kan me voorstellen dat dat dan ook zachter kan zijn.

In het begin gemopper vanwege draadbreuk en toen de spanning/uptake wat losser gedraaid. Dat was het, daarna geen enkele breuk meer gehad, er werd gewoon van 2 kanten te hard aan mijn draadje getrokken! De Kerry Hill wol spon daarna als een zonnetje!
Omdat ik een fijn draadje spon heb ik veel twist toegevoegd maar dat had ik beter niet kunnen doen. Geen idee of het komt door het kettingtwijnen maar het was een hopeloze in elkaar gedraaide boel, lastig te twijnen, en het eindresultaat was niet naar mijn zin. Overtwist, alles kringelt in elkaar.

Mijn 3de witte draadje 
25 gram vóór spinnen, 24 gram ná het spinnen , 25 meter looplengte, ( 1,04 meter per gram), diameter 3-4 mm Pure kostprijs: 0,25. Arbeidsuren: 2 uur 

In de herkansing! Vandaag met zelf gewassen en gekaarde Kerry Hill wol waar ik een kraaltje in wil spinnen. Of toch maar eerst eens een redelijk uitziend draadje proberen te spinnen?
We gaan voor het laatste en om het Andean twijnen wat makkelijker te maken schakel ik over op het spinnen van 25 gram, want 50 gram op je ene hand gewikkeld is een hele kluwen en het is ook handig voor dagen waarop ik weinig tijd heb om wat te spinnen.
Ik kies dit keer voor een iets dikker wollig draadje, niet veel twist, beetje slub en voor ik het weet zit ik back-draw te spinnen wat ik vorig jaar geleerd heb op een workshop van de Landelijke Spin Groep, en waarvan ik dacht dat ik niet meer wist hoe het moest. Goed gelet op mijn spanning, geen draad-breuken en daarna Andeaans getwijnd, wat heel soepel liep. Wat is het een handige techniek om te twijnen vanaf zo'n draad-armband.
Menselijke hersenen zijn toch wonderbaarlijk, moest ik 2 dagen geleden nog opzoeken hoe de techniek ging; nu wikkelde ik de single zonder nadenken om mijn hand of ik nooit anders heb gedaan. Resultaat: een mooi wollig draadje, redelijk in balans. Die durf ik wel te laten zien!

Mijn 4de witte draadje 
25 gram vóór spinnen,21 gram ná het spinnen, 25 meter looplengte ( 1.19 meter per gram) , diameter 1.75 Pure kostprijs: 0,50. Arbeidsuren: 2 uur 
Meteen de overige 25 gram weg gesponnen, nu met een superdun draadje, minder twist om nog eens te oefenen met het 3 draad ketting twijnen, wat de vorige keer zo'n spaghetti-puinhoop werd. De gekaarde wol heb ik in lange lonten getrokken waardoor ik supersnel achter elkaar kon door spinnen. Daarna liep ook het 3 draad ketting-twijnen als een zonnetje en het uiteindelijk resultaat is een mooi 3 draad garen waar ik, voor mijn niveau, dik tevreden mee ben.
Voor mij is wel duidelijk dat het spinnen van schone gekaarde wol mijn voorkeur heeft. Het kaarden van de wol vind ik best tijdrovend dus zou ik liever overslaan. Vanuit de vacht spint voor mij even makkelijk maar het is iedere keer een onderbreking van mijn spin-ritme, als ik zo'n stuk vacht moet lostrekken en tijdens het spinnen nog losse wolletjes en planten-deeltjes eruit moet vissen. En dan die rommel onder mijn spin-kruk!
Nu de strengetjes nog even wassen en drogen en dan mogen ze op de foto.

Na het drogen blijkt dat de Kerry Hill wol zich het mooist toont in draadje 3, dus niet te dun spinnen, lichte twist, beetje slub-achtig, 2 draad getwijnd. Daarna 4, vervolgens 1 en tot slot draadje 2 want niet om aan te zien, een kluwen spiraaltjes die zelfs na het wassen nog niet schoon is.



Hierboven de gesponnen 4 strengetjes Kerry Hill wol. Van links naar rechts: 1, 2, 3 en 4

Leerzame lessen van deze 4 draadjes:

-Kerry Hill is super spinwol! Wat een mooie zachte wol als je wat losjes spint.
-Bij Andeaans twijnen niet meer dan 25 gram wol op je hand winden, bij meer wol dus beter over 2 klossen spinnen of meerdere keren 25 gram op je hand wikkelen.
-Bij ketting twijnen een draad met niet zoveel twist gebruiken anders draait de draad teveel in zichzelf.
-Bij draadbreuk je spanning controleren, jijzelf, of je wiel trekt te hard aan de draad.
-De nooit eerder gebruikte kleine Niddy Noddy is superhandig om bij kleine hoeveelheden wol ( max. 25 gram) strengetjes van te maken. Maakt strengetjes van 90 cm, je hoeft alleen de draadjes te tellen en je weet de looplengte. ( nu ook mijn grote NN maar eens nameten, van mijn Majacraft molen weet ik dat ie 1.45 mtr. per slag opwindt, zou mooi zijn als ie meer lengte heeft, hmmmm nee dus, scheelt niet veel, maar 1.50)

-Traptempo in de gaten houden, als ik op de automatische piloot spin ( bijv. tijdens tv kijken ) heb ik de neiging onregelmatig te gaan trappen met als gevolg onregelmatig garen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten