vrijdag 8 januari 2016

Sneller kan ik het niet maken!

Garen: Puppycurls


Gewicht: 21 gram, looplengte 18.85 mtr. ( 90 cm per gram), mohairwol 75 % mohair/25 %, polyester metaal sierdraadje Kostprijs: 2 euro arbeidsuren: 1

Bouclégaren staat bij spinsters bekend als lastig en arbeidsintensief heb ik me laten vertellen. Vanwege het feit dat je je kerndraad wat overtwist moet geven, de wolkrinkeltjes die zich ophopen en snel in de haken van je vlucht blijven hangen en ook omdat je 3 x de hele lengte moet spinnen.
Mijn ervaring is anders. Gemaakt met een kant en klare sterke polyester kerndraad, ( scheelt weer een draadje spinnen en je ziet er toch niets van). Omwikkeld met mooie zachte 75 % mohair wol als wikkeldraad en tot slot een dun metaaldraadje als binddraad, ging het als een speer.
Zoiets als hier op dit filmpje:

Hoe snel wil je het hebben?
In mijn diverse spininstructies stond dat je vooral moest spinnen met een supergladde kerndraad zodat je makkelijk de draad over de kerndraad heen kan schuiven, maar dat bleek ook een nadeel. Alle wolkrinkeltjes zakten naar beneden bij het twijnen, waardoor ik de krinkeltjes telkens omhoog moest schuiven en opnieuw over de kerndraad moest verdelen. Volgende keer dus een iets minder sglad kerndraadje neem ik me voor. En ook nog wat meer wol om de kerndraad heen draaien zodat alles wat dichter op elkaar komt te zitten, dan zakt het ook minder snel uit.

Het resultaat staat me toch wel aan. Bouclégaren heeft voor mij een wat stoffig imago maar deze cremewitte krinkeltjes met net dat kleine glimmertje erin, zien er alles behalve stoffig uit.

Ik spin alweer van tevredenheid!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten