donderdag 7 januari 2016

Voor een luxe bruids-stola!

Garen: Killing me Softly

Zijde spinnen rond kerndraad en zijde chiffon intwijnen

24 gram tussahzijde, eindgewicht: 27 gram, looplengte 24.65 mtr., diameter: 2mm
kostprijs: 4 euro, arbeidsuren 1,5 uur ( 2 x 30 min. spinnen, 1 x 30 zijde knippen en twijnen)

Mijn 10de witte draadje heb ik op 2 klossen Z gesponnen met tussah zijde lontwol ( 50 % merino en 50 % zijde), rond een 0,5 mm dikke kerndraad van polyesther. Dat geeft de tussah stevigheid en het spint niet alleen makkelijk maar ook heel egaal, waardoor de glans van de zijde erg goed tot zijn recht komt. Om de zijde goed aan te laten sluiten rond de kerndraad voer ik steeds een klein stukje in. Dat ging best handig en om te onthouden op welke manier ( voor mij ook de eerste keer) ik dat deed heeft mijn man het op video gezet.


Na het spinnen heb ik witte zijde chiffon restjes in kleine lapjes geknipt en op regelmatige afstand van elkaar tussen de 2 singles S getwijnd. Elke keer dat er een chiffon lapje in het spingat verdween was het tijd voor de volgende. Door de ervaring met draadje 9, waarbij de Wensleydale lokken los kwamen door te weinig twist, heb ik hier nu goed op gelet en voldoende twist ingevoerd. Het garen op streng hing na opwinden op de molen mooi in balans.


Je zou deze luxe streng ook mooi als bruidsketting of armband kunnen gebruiken!
Misschien ga ik het wel verven, al moet ik er wel rekening mee houden dat de polyesther kerndraad niet meeverft, dus dat het resultaat altijd wat lichter zal worden.


 Op deze foto kan je goed zien hoe mooi de glans van de tussahzijde is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten