zondag 10 januari 2016

Restjes van van alles wegspinnen

Garen: Carnaval in Rio



Spininstructrice Jacey Boggs heeft een paar spinvideo's op Youtube die uitblinken in duidelijkheid
 ( zelfs als je niet zo goed engels spreekt). Ik heb van haar ook het geweldige boek: Spin Art, met bijbehorende video. Het boek is beschikbaar als e-book bij Bol.com of als book met dvd via Interweave.

Toen ik even aan het snuffelen was op Craftsy om te zien of er nog interessante online workshops bij waren gekomen zag ik dat er ook een instructievideo van Jacey te koop was die ik nog niet kende. Ik heb meerdere online classes by Craftsy gekocht en ben daar erg tevreden over, vooral omdat ik ze vanaf elk mobiel apparaat met internetverbinding kan bekijken. De 50% korting trok me snel over de streep en zo kon ik gisteren meteen in een nieuw spin-avontuur met Jacey duiken.




Ook deze video-workshop staat weer bol van de mooie spin-technieken die Jacey duidelijk uitlegt en die goed te volgen zijn in de close-up opnamen.

Een van de eerste projecten was het spinnen van restjes wol, lokken, draadjes en wat er zo al aan stofflinters op je vloer rondslingert. Kortom: alles kan erin.

Ik heb dus even niet gekeken naar hoeveelheden maar gewoon een zak vol gepropt met diverse soorten wol w.o. Wallische Schwarznase, Melkschaap, Kerry Hill, beige Ouessant, zijde, polyesther, merino, angora, heb dat grof door elkaar gemengd en 1x gekaard.
Daarna ben ik een dik-dun ( slub) draad gaan spinnen tot mijn klos vol was. Het dik-dun spinnen is letterlijk een handigheidje: blokkeer je wol met je duim en wijsvinger net even op het dikkere stuk, kantel je hand naar je toe en trek dan achterwaarts aan de woltop tot je de wol dun ziet worden wat het einde van de stapellengte aangeeft , laat dan de twist er in springen, die gaat namelijk altijd naar het dunste deel; en herhaal dan het vastzetten van de wol , het achterwaarts trekken en de twist er in laten springen. Hierdoor krijg je mooie slubs ( dikkere woldelen) op regelmatige afstand van elkaar.
De dame op de video hieronder laat héél goed zien hoe het moet:



Vandaag had ik wat behoefte aan kleur dus kwam de bak met recent zelf geverfde Wensleydale lokken op tafel.
Zo twijnde ik het garen Carnaval, dat heel veel verschillende gezichten heeft. Niet alleen door de verschillende kleuren maar ook door de sterk contrasterende soorten wol, van duur tot goedkoop, van zacht tot ruwig, en van top tot lok.
Ik hou niet zo van random wat bij elkaar gooien en dan maar zien wat er van komt maar er kwam toch een heel fraai garen uit. Hier wat opnames waaruit wel blijkt dat elk stuk er anders uit ziet. Wonderlijk hoe al die kleurtjes toch mooi met elkaar matchen!





































Geen opmerkingen:

Een reactie posten