woensdag 6 januari 2016

Dik en dun spinnen met parels


Garen: Icecold fever

merino 19 micron met witte paarltjes, 25 gram begingewicht, eindgewicht met 44 paarltjes: 27 gram, looplengte: 33 meter ( 1.23 mtr. per gram) diameter: 2 mm op dunste deel, 1 cm op dikste deel, kostprijs: 2, arbeidsuren: 2 uur
Z gesponnen als slubs, daarna S getwijnd met een nylondraad waarop de paarltjes waren geregen.

Het spinnen van de slub ging super, geen draadbreuk en mooie egale fijne slubs, in 20 minuten had ik de 25 gram gesponnen, voor mijn doen best snel. De kralen had ik op een nylon draad op klos geregen die naast me op de grond stond. Ik nam de draad met telkens een stuk of 5 kralen in de hand en zo kon ik makkelijk elke keer een kraal naar het spindraadje laten schieten.
Er zijn meerdere manieren om paarltjes of kralen in spinwerk te krijgen, op de Landelijke Spindag heb ik geleerd hoe ik ze via Navajo/kettingtwijnen kon inrijgen maar dat ging me niet zo best af. Nu dus maar eerst de methode uitproberen die me het meest aanspreekt.
Het systeem als zodanig werkte prima, maar de volgende keer neem ik een ander soort draad. Deze nylon is onzichtbaar, wat meteen ook een nadeel is als de boel in de war raakt want je ziet niet goed waar de narigheid begint. De draad is ook wat stijf waardoor de kralen telkens om elkaar draaien, en kleine wolhaartjes de nylondraad vast knopen. Wat een gedoe! Het resultaat was wel hartveroverend met al die roomwitte pareltjes tussen de zachte wolspiralen.
Door het twijnen met de nylondraad was het slubdraadje veranderd in een spiraaldraad. Helaas heb ik toch te weinig twist in de single gevoerd, de wolslubs braken regelmatig, als redmiddel heb ik de wol met de hand heet gewassen en daarna in koud water laten schrikken zodat het a.h.w. wat vilt. Hoewel het er op de foto schattig uitziet is het eindresultaat naar mijn smaak wat te rommelig.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten