zaterdag 16 januari 2016

Dik en dungesponnen single, spiraal getwijnd

Garen: Wolkentoetje




35 gram , 34,80 looplengte, 100 % merino 19 micron, kerndraad kunststof met pastel kleurverloop.
kostprijs: 4 euro, uren: 2


De merino heb ik als slub ( dik en dun) S gesponnen volgens de aanwijzingen van Jacey Boggs.
Het boek dat ik al had blijkt dezelfde technieken te bevatten als de online lessen die ik net gekocht heb. Hoewel het dus meer een soort herhaling is, vind ik het erg fijn om wat ik gezien heb, nog een paar keer na te lezen voordat ik aan de slag ga. Dan blijft het toch beter hangen.

Opvallend is het verschil tussen de slubs in het begin van de klos met die aan het eind. Jacey laat in de film zien hoe ze voor het maken van de dikkere slub, eerst even wat extra twist invoert ( paar keer sneller trappen), dan een flink dikkere pluk tussen duim en wijsvinger pakt, net even voorbij het dunne deel en dan haar hand kantelt , om de pluk in zijn geheel uit te trekken tot het eind van de vezel en daar weer wat extra twist invoert om in het dunne deel de slub vast te zetten.

Heel belangrijk is het om de slub van boven tot onder tussen duim en wijsvinger glad te strijken zodat deze compact wordt.
Bij mijn eerdere pogingen dik en dun te spinnen, verplaatste ik duim en wijsvinger na het uittrekken van de wol, meteen naar het eind van de slub, waardoor deze heel open blijft. Ga je daarna spiraal twijnen dan wordt de slub geen mooi spiraaltje maar een rommelig soort watje.
Dat was in mijn draadje goed te zien.

Wat ziet het er nu trouwens mooi uit, er is nog verbetering nodig, maar voor nu kan ik hier erg van genieten. Het is ook mooi om het kleurverloop van het wat saaie kerndraadje subtiel terug te zien in het uiteindelijk garen.
Ik denk dat ik nog maar even doorga met de lessen van Jacey voor het spinnen van meer witte draadjes.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten