zaterdag 9 januari 2016

Om het koud van te krijgen!

Garen: IJskoud Groningen

25 gram merino 19 micron, nylon mesh (klamboe-gaas), houten en metalen kralen, glimgaren. Gewicht: 78 gram, Looplengte: 4 meter Kostprijs: 2,50, uren: 2

Mijn draadje wilde niet vlotten, veel werk, weinig meters en ik had het nog wel zo mooi bedacht in mijn hoofd! De praktijk was een stuk weerbarstiger. Maar nu realiseer ik me dat hoewel het geen vrijdag de 13de is, het wel vrijdag en mijn 13de draadje is. Dus ik mag niet klagen want er is best wat leuks uit gekomen, al is het weinig!

Eerst een single merino Z gesponnen met vrij veel twist en flinke dikke slubs erin. Met die dikke slubs merk je dat je woltop verdwijnt als sneeuw voor de zon, bij slubgaren is 15 gram wel wat weinig, maar ik had ook nog 10 gram voor de dunnere 2de draad merino binddraad nodig, dus ik moest het er maar mee doen.

Daarna de single in merino dun Z gesponnen en daar gedurende het spinnen dikke houten en metalen kralen aan geregen. De kralen kunnen dan vrij heen en weer schuiven zodat ik ze bij het twijnen op hun definitieve plek zou kunnen schuiven. Leuk bedacht en het werkte ook prima, maar de kralen zijn wel behoorlijke obstakels op je vlucht en je Lazy Kate. Ze blijven overal achter hangen. Dan ben je weer blij dat je weinig meters hebt!
Bij die manier van kralen invoegen trek je na elke 30 cm spinnen, de woltop los, waarna je er 4 kralen aan kan schuiven, vervolgens de woltop weer aansluiten en verder spinnen.
Daarna de 2 Z draden S getwijnd met elkaar. 

Het garen was oké maar niet opvallend of apart. Ik bedacht dat ik nog een lap witte gaasstof had liggen. Die kun je dan op een bepaalde manier knippen dat je een doorgaand lint krijgt dat ik er  daarna omheen Z gesponnen heb, over en rond de kralen. Hieronder zie je hoe je van een rechte lap een doorgaand lint maakt. Met dank aan Lily!




Tot slot met een metallic garen nog een keer S getwijnd om alles tot een geheel te maken. Nu ziet het garen er uit zoals het afgelopen week in Groningen gevoeld moet hebben: " ijs- en ijskoud " .



Geen opmerkingen:

Een reactie posten